Frequently Asked Questions

write a word or part of a word
Will you vaccinate against COVID-19 with the fourth (or 2nd booster) dose of Comirnata?

We will soon vaccinate with a strengthening dose against COVID-19. We will publish here exactly which vaccine it will be and when it will be available here.

I want to have medication prescribed for six months, but I only get a prescription for three months. Why?

We are allowed by the insurance company to prescribe medication for a maximum of three months. I prescribe a larger quantity of tablets only if one package covers the need for the medicine for, for example, two months (that's why I can write two packages).

Proč musím na vyšetření čekat tak dlouho?

Pacient je od slova "patient", což znamená "trpělivý", takže kdo není trpělivý, asi není pacient... :-)

 

Teď vážně - čekací doby na ambul. lékařské vyšetření jsou dlouhé asi všude. Někteří praktici problém "řeší" tak, že si všechny své pacienty (asi po vzoru některých specialistů) pouze objednávají. U nás jsme tuto možnost hned od počátku zavrhli a pacientům dáváme možnost přijít na vyšetření i bez objednání, tzv. akutně (viz ordinační doba). To se sebou samozřejmě nese i riziko čekání v čekárně. Čekárnu průběžně sleduje zejm. zdrav. sestra (vč. kamery), takže v případě náhlé změny zdrav. stavu může pacienta vzít na vyšetření k lékaři neprodleně. Délka vyšetření u lékaře závisí na charakteru jeho obtíží a samozřejmě i na tom, kolik těch stezek je a jestli lékař pacienta dobře zná (např. pokud pacient poctivě chodí na pravidelné prevence). Pokud přijde vyléčený pacient bez dalších komorbidit na kontrolu zdrav. stavu k ukončení neschopenky, může se u mne zdržet v optimálním případě pouhou minutu až dvě. Takových klientů mohu za den zvládnout klidně několik desítek... Pokud však na vyšetření přijde polymorbidní senior, kterého navíc neznám, nemám v PC popsaného a stěžuje si např. na nově vzniklou závrať, tak může u mne strávit i hodinu. Důvodem je jednak velmi široká diferenciální diagnostika vertiga (pac. může mít pouze vysoký tlak, což někdy lze řešit za minutu až dvě, může také v extrémním případě trpět na mrtvici, což vyžaduje urgentní řešení... většinou však jde o poměrně nezávažný stav, vždy ale vyžadující důkladné prošetření se zjištěním a sepsáním několika důležitých anamnestických dat a doplnění několika dalších vyšetření i mimo naši ambulanci, aby se předešlo zbytečným rizikům). Mnou vyšetřené pacienty v indikovaných případech odesílám k specialistům, na doplnění zobrazovacích metod atd. - v takovém případě vydávám pacientovi důkladně sepsané žádanky, a to proto, aby specialisté měli okamžitě k dispozici relevantní údaje a nezdržovali se zjišťováním skutečností od někdy ne zcela orientovaných pacientů. Z poskytnutých dat je zřejmé, co vše pacient užívá, jaká vyšetření již podstoupil a co není nutné u specialisty opakovat, čímž se šetří čas a peníze daňových poplatníků. Podobně "zdržují" i předoperační vyšetření, vyšetření pro lázně, pro ČSSZ apod., kde bývá pro kladné vyřízení žádostí nutná opravdu podrobně vedená a přehledně zpracovaná dokumentace. Mimo jiné se u mne jedná o projev kolegiality, protože znám situaci i "z druhé strany", kdy jsem byl svědkem odesílání pacientů jejich PL do nemocnice či na odborná vyšetření bez poskytnutí adekvátních anamnestických údajů, což situaci kolegům specialistům velmi stěžovalo. Mnohé zbytečné papírové komplikace snad pominou s plánovanou plnou digitalizací našeho zdravotnictví...

 

Co se týče objednání na prevenci, vyhrazuji si právo strávit s každým pacientem klidných 45 minut. Důvodem je jednak častá polymorbidita či polypragmázie (tj. mnoho diagnóz a užívání mnoha léků, zejm. u seniorů) a jednak vytvoření kvalitní anamnézy a jasného plánu dalšího postupu vč. odběrů biologického materiálu, zobraz. metod, doplnění specializovaných vyšetření apod. Moje krédo je, že každý můj pacient musí dostat tu nejlepší péči, jaké jsem v daném čase schopen a tato péče musí být také kvalitně zdokumentovaná pro případnou následnou péči specializovanou - ambulantní, nemocniční či lázeňskou a také pro forenzní účely a posudkové účely spojené s různými dávkami soc. zabezpečení.

 

Na závěr: čeká se u mne dlouho (a to si dobře uvědomuji), ale ne zbytečně. České přísloví říká - kdo si počká, ten se dočká. A většina mých pacientů se dočkala péče, za kterou jsou vděční a která některým z nich doslova zachránila život. V případě nutnosti pacienta samozřejmě ošetřím přednostně, v indikovaných případech okamžitě, bez zbytečného zdržování tvořením dokumentace... Nota bene, každý lékař je jiný - někdo volí cestu rychlé péče i za cenu méně přehledné dokumentace, aby obsloužil co nejvíce pacientů či mohl odejít po práci brzy domů... V mé ordinaci v současnosti dávám přednost důkladnému seznámení se se svými pacienty (je jich asi 2000), což vyžaduje trpělivé vyslechnutí všech jejich stezek a pečlivé vyšetření každého z nich s důrazem na kvalitní prevenci, dokumentaci a diagnostiku, zatím s menším ohledem na časové či finanční hledisko. Věřím, že do bodoucna (při kompletizaci dokumentace u všech mých pacientů) bude možné moji práci výrazně zrychlit a čekací doby tím zkrátit.

 

Každý pacient má právo si vybrat, co sám preferuje. V případě, že čekací doba je prioritou, mohou pacienti změnit svého ošetřujícího lékaře. Obávám se však, že čekání jako takové se v nějaké formě budou muset naučit tolerovat asi všude...

I found out that I have COVID-19 (e.g. with a home rapid antigen test). What should I do?

Call us at the office, write an e-mail or text and we will arrange treatment and issuance of your sick note. Isolation is automatic (given by law) for 7 days after determination of dg. In any case, it will be necessary to enter your positivity into the ISIN system, i.e. you will come to our office during the infectious period WITH A RESPIRATOR for a smear and confirmation of your disease, or we will send you for a PCR test. You will then be treated according to risk and symptoms.

Main menu

by Dr. Radut